Dibertsifikazioa

Zer da dibertsifikazio kurrikularra edo dibertsifikazioa? 

Ikasleen beharrak kontuan hartuta eta curriculuma egokituta, aukera paregabea eta desberdina da eskola-graduatua lortzeko. Curriculuma jarduera akademikoak konpetentziak, helburuak, metodologia eta ebaluazio-irizpideak kontuan hartuta planifikatzen dituen diseinua da.

Gainera, gela honetan, normalean, 10 eta 15 ikasle artean izaten dira, eta, beraz, jarraipen zehatza eta oso gertukoa da: egoera pertsonalaz, inguruneaz, zailtasunez eta abarrez arduratzen gara, eta harreman estua dugu familiarekin – Telefonoz, e-mailez edo elkarrizketez -.

Nola antolatzen da dibertsifikazio kurrikularra? 

DBHko 4. mailako edukiak lantzen dira, eta beharrezkoa izanez gero, ikasleek indartu eta ulertu behar dituzten beste ikasturte batzuetako edukiak ere landuko lirateke. Irakasgaiei dagokienez, lau arlotan banatzen da: zientifiko-teknologikoa eta soziolinguistikoa -bloke nagusiak dira-, erlijioa eta gorputz-hezkuntza. Gainera, ikasleek hautazko irakasgai bat aukeratu behar dute: marrazketa teknikoa, frantsesa, euskara eta alemana.

Eguneroko lana ardatz nagusietako bat izango da ikasturtean zehar, baita lanarekiko eta antolaketarekiko jarrera ere. Izango dituzten azterketak ohikoagoak izango dira proba txikien bidez, eta materia gutxiago izango dute. Beraz, azterketa beste nota bat besterik ez da izango, eta eguneroko lanarekin, lanekin, ariketekin eta abarrekin parekatuz ebaluatuko da.

Dibertsifikazioaren beste abantailetako bat da irakasgai guztiak, ingelesa eta euskara izan ezik, gaztelaniaz egiten direla, eta horrek asko lagunduko dio ikastea kostatzen zaionari arreta jartzen eta jakintzagaia hobeto ulertzen.

Antolakuntza pertsonala ere gure ikasle askoren zailtasuna da; beraz, horrekin batera, ikasteko teknikak eta mota guztietako trikimailuak lantzen ditugu, hobeto antola dezaten eta beren ikaskuntza egituratu dezaten.

Nork egin dezake dibertsifikazio kurrikularra? 

16 urtetik gorako ikasleek eta noizbait errepikatu duten ikasleek curriculum-aniztasuna egin ahal izango dute, baldin eta irizpide akademiko batzuk betetzen badituzte. Benetan ulertu behar dena da diberren egotea pribilegio bat dela ikasleentzat, ezartzen den metodologia, lehen esan bezala, ikasle bakoitzaren beharretara egokitzen baita.

Beren bizitza akademikoan zailtasunak izan dituzten ikasleentzat pentsatuta dago, beren egoera pertsonalagatik edo beste arrazoi batzuengatik eskolan arrakasta gehiago izan ez dutenentzat, alegia.

Askotan, dibertsifikazio klaseekiko nolabaiteko estigma aurkitzen dugu. Hala ere, talde txikiko esku-hartzeari eta lan intentsibo eta hurbilari esker diberren parte hartzen duten ikasleek jarrera positiboak eta taldekide izateko jarrerak bultzatzen dituzte modalitate horretan parte hartzen dutenen aldetik. Hori da, halaber, egiten dugun lanik garrantzitsuenetako bat: pertsonak eta alderdi sozialak lan egitea, eta hurbiltasuna, entzutea eta ulertzea sentiaraztea.

Ikasle askok behar gaituzte, sarritan ingurunea gelan ere islatzen delako, eta gure helburua ongizatea eta ildo akademikoa dira.

Nola burutzen da ebaluaketa?

Ebaluazioa jarraitua izango da bi bloke nagusietan (eremu soziolinguistikoa eta eremu zientifiko-teknikoa), eta ikasleen jarraipena egingo da uneoro.

Funtsezko bi blokeak (soziolinguistikoa eta zientifiko-teknikoa), bata tutoreak ematen du eta bestea irakasle bakarrak; beraz, gugan sortzen den konfiantza handiagoa da guztiaz hitz egin ahal izateko. Horrek ere askatasun handiagoa ematen digu irakasleoi ikasgaiak eta beste jarduera batzuk antolatzeko. Horrela, bi irakasle dituzte 8 ikasgai desberdinetarako.

Garrantzitsua da ulertzea, bi bloke nagusirekin lan egiten denez, bloke osoa gainditu beharko dutela, ez bloke hori osatzen duten irakasgai independenteak. Horrela, ikasle bati matematika hobea eta fisika eta kimika askoz okerragoa emango balitzaio, bi ikasgaien artean konpentsatu ahal izango luke, bloke zientifikoaren nota gainditua izan dadin. Hori abantaila da haientzat, baina kontuan izan behar dute beti egongo direla gutxieneko nota batzuk biribildu ahal izateko, eta bloke osoa gainditu ezean, azken ebaluazioan blokearen ohiko azterketa egin beharko luketela, hau da, blokea osatzen duten irakasgai guztien gaia jasotzen duen azterketa.

Hori dela eta, eguneroko lana ezinbestekoa da edukia egunean izateko eta ikasturte amaieran ohiko azterketarik egin beharrik ez izateko.

Zergatik aukeratu dibertsifikazioa klase arruntarekin alderatuta? 

Gurasoak izanik, beldurra ematen digu gure semea edo alaba dibertsifikazio-ikastaro batean sartzeak. Beti jarraitu dugun ildoa klase arruntarena izan da, eta beldurra ematen digu klase arruntetik irten eta beste zerbait aukeratzeak: 

Baina ondo ikasiko duzu han? Ez al du materia galduko? Eta doazen beste ikasleek jarrera txarra badute? Eta lagunekin ez badago? 

Galdera hauek eta beste askok gure burutik nabigatzen dute, eta normala da, baina diber ikasiz gero, DBHko etapako azken ikasturte honetan gure ikasleek beren buruarengan eta egin dezaketenarengan konfiantza handiagoa izatea lortzen badugu, hobeto! 

Beste maila batzuk gainditu ez dituzten edo suspentso bat bestearen atzetik izan duten ikasleei falta zaiena gauzak ondo egiten dituztenean iruzkin positiboak jasotzea da. Horrek areagotu egingo du egin dezaketenarekiko konfiantza, eta, horretarako, dibertsifikazioa oso tresna baliagarria da; izan ere, errefortzu positibo bat erabiltzen da, mugak, arauak eta arreta-deiak dituena, beharrezkoak direnean, baina errieta egin behar zaionean ere alderdi positibo horri eusten saiatzen gara beti. 

Guretzat hemen lan egitea harrotasun handia da eta ikasleek euren ongizatea eta esker ona helarazten digutenean sari ordainezina da. 

Hau guztiagatik animatzen zaituztegu diber kontutan hartzera!